Navigationsdesign er et nøgleelement for ethvert webstedsdesign, fordi det har indflydelse på brugeroplevelsen. Når det drejer sig om e-handelswebsteder, er navigationen imidlertid mere en konverteringsfaktor, der hjælper kunderne med at forstå særlige tilbud og rabatter, som kan få dem til at købe noget. Hvis du er jævnaldrende til at give din e-handelsbutik et professionelt og konverteringsfokuseret design, giver denne blog dig et forspring med de mest funktionelle navigationselementer.
Navigationsdesign
af webshops: Sigt efter hurtig levering af information og løsninger
Websteddesign til
e-handelsbutikker er en smule anderledes end almindelige forretningssider, da
der typisk er brug for flere call-to-action-knapper, produktfunktioner, kampagner
og sliders, bannere og lignende indhold, der skaber mere bounce.
Nøglen er at
organisere det hele i det mest enkle layout, der ikke giver plads til
forvirring eller desorientering eller til at klikke på noget ved en
fejltagelse. For at reformere informationsarkitekturen i voksende webshops skal
webshoppens grænseflade strømline kundens browsingrejse på en brugervenlig
måde.
Den skal hjælpe
alle besøgende med forskellige evner til at finde det, de har brug for, hurtigt
og uden for mange klik. For størstedelen af sin del er en veludformet
webstedsmenu. En enkel indholdsstruktur og en passende mærkning er alle vigtige
elementer i en klar navigation.
Brug
Breadcrumbs til hierarkisk navigation i store produktkataloger
Det er i orden, at
du startede dit website med en menu med en enkelt stribe, men når dit website
vokser, bør du overveje at opgradere designet med en mere strømlinet
navigation. For større informationshubs og produktkataloger hjælper brødkrummer
brugerne med hurtigt at forstå forholdet mellem deres placering på en side (som
f.eks. en produktside) og sider på højere niveau.
Disse hierarkiske
navigationslinks vises øverst på en side, f.eks. en kategoriside, og giver
henvisninger til de underkategorier, der fører til den side, brugeren er i gang
med at se. Desuden giver brødkrummer også værdifulde ledetråde til webcrawlere
til at overvåge webstedsstrukturen og i sidste ende føre til bedre resultater
på søgerangeringerne. Det bedste er, at disse små elementer ikke tilføjer for
meget til din samlede pris for webshopdesign, men faktisk kan hjælpe dig med at
få flere konverteringer.
Opret
flere underkategorier for at strømline produktmenuen
Organiser dine
produkter i underkategorier for at vise den nøjagtige liste af produkter til
kunden, så de kan gå direkte til forretningen. Hvis din webshop f.eks. har over
100 sko, og hver side indeholder 10 sko, kan det overvælde de faktiske købere
at tjekke dem alle ud.
Opret specifikke
kategorier, der leder kunderne om, hvad de kan forvente fra hver enkelt
webside, i stedet for at inkludere for mange links i hovedmenuen eller have en
enkelt menu, der dækker alle produkttyper, hvilket efterlader slutbrugeren til
manuelt at gennemgå produkterne for at finde deres match.
Det ville være et
mirakel at have en bruger, der ville være villig til manuelt at søge gennem
links i webstedsmenuen og i sidste ende foretage et køb. Det er der ingen, der
gør, medmindre og indtil produktet er af en sådan art, at forbrugerne vil gøre
alt for at erhverve det.
Den bedste anbefaling er at reducere størrelsen af hovedmenuen til mindre end 10 links og at have yderligere links på interne sider. Hvis du har mere end syv links at inkludere, kan du bruge en megamenu eller en lodret menu, hvor hovedindstillingstitlerne tjener som overskrifter for linkgrupperne.
No comments:
Post a Comment